Montag, 16. März 2015

Biotop opgave 6

                                                        Et eksperiment med vand

Hvorfor er der mere vand, når det bliver til is?
Jeg har lavet et lille forsøg, hvor jeg har fryset vand og tydelig gjordt, at dette blev mere, da det blev fryset. Dette har noget at gøre med, at vandet udvider sig når det bliver fryset. Det er altså ikke blevet mere, det har bare udvidet sig. Dette kan man fint se på de hjælpelinjer jeg har lavet på glasset. Dette er vigtigt, ikke at sætte låg på, så vandet kan udvide sig. Ellers springer glasset og det kan blive farligt, hvis man bevæger glasset.

I praksis ville jeg bruge dette eksperiment i en daginstitution. Ingela Elfström beskriver i hendes tekst et eksperiment som ligner rigtig meget dette her. Hun beskriver, at børnene vil finde ud af, hvordan man kan lave is. Det er en god ide at indlede et eksperiment med et spørgsmål og med noget børnene kender fra deres hverdag. Dette kan være udgangspunktet for eksperimentet. Samtidig er det vigtigt, at børnene laver deres egne erfaringer med dette, som eksempel beskriver Ingela Elfström at nogle børn tager glitter og glimmer, andre tager sand og at der kun er en som tager vand for at lave is. Børnene har afprøvet noget og har gjordt sig nogle tanker, samtidig med at på egen hånd kan se, hvad der virkede og hvad der ikke virkede. Børnene eksperimenterer her med egen viden og mod på at lave et forsøg. Børnene undersøger isen og leger med denne. Som også beskrevet af Ingela Elfström kan dette blive til et isprojekt, hvor man laver forskellige is former og med forskellige materialer, dette kunne være at lave iskugler af balloner eller bruge forskellige beholdere til vandet, så iset kommer til at forskelligt ud når det bliver fryset.
Som også beskrevet i teksten, er det vigtigt at snakke med børnene omkring deres erfaringer men det er også vigtigt, at give dem til at udforske materialet. Dette kan være igennem leg, med lup eller ligende.
For at få et andet synspunkt på eksperimentet kunne man nu stille det næste spørgsmål: Hvordan kan vi tø isen op igen? Dette kunne børnene så afprøve lige som de gjorde, da de gerne ville have is.

Til eksperimentet ville jeg bruge 5-6 børn i alderen mellem 3-6 år. Måske kunne man også bruge det allerede i en vuggestue med de ældste børn. Jeg ville prøve at lave dette eksperiment passende til årstiden, så børnene kan koble det til noget fra deres hverdag. Hvert barn ville få lov til at lave sin "egen" is, for at afprøve og eksperimentere på egen hånd. Aktiviteten ville indledes med et spørgsmål og ville senere hen svares på i gruppen.





Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen