Mittwoch, 25. März 2015

Biotop opgave 6

                                                           Vand og varme



Jeg har nu lavet et forsøg med to luftballons. Den ene er bare pustet helt almindeligt op, i den anden er der en lille smule vand. Jeg holder begge direkte unden et steatinlys. Den ballon uden vand går allerede hurtigt i stykker - men hvorfor?
Det har noget at gøre med vandet som er inde i den anden ballon, vandet køler ballonen indefra, sådan at den ikke smelter. Efter et stykke tid kan man se at den smelter meget langsomt og til sidst går ballonen også i stykker, men det varer meget længre.
For pædagogen som laver dette forsøg med børn, er det vigtigt at kunne forklare børnene at vandet er god til at optage varme og det går engang igennem hele vandet indtil vandet er på omkring 100 grader, så koger vandet og deler sig i mange små vandmolekyler. Disse vandmolekyler vil ikke længre blive i vandet og stiger så op ( dette er vanddampen). Det samme sker i ballonen og derfor går denne også i stykker efter et stykke tid. Når det bliver for varmt smelter den og vanddampen kan ikke komme ud.
For børn tror jeg ville det være godt at forklare det med en tegning, sådan at det bliver lidt tydligere for dem hvad der sker med vandet. Samtidig tror jeg er det vigtigt at når man vil gennemføre dette forsøg at forklare børnene at når ballonen går i stykker at det så bliver højt og at der kommer et "peng". Jeg er sikker på, at nogle børn ellers ville blive meget forskrækket og lidt bange.
Til selve ekperimentet skal der bruges:
- vand
- to balloner
- stearinlys
- efter mulighed et stort stykke papir, for at kunne forklare børnene hvad der sker med vandet

For at lave det så anskueligt som muligt til bloggen, har jeg optaget dette forsøg på video og uploadet det på youtube:




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen